30-ÅRSJUBLÉUM 7 MAJ 2010

30-årsjubiléum 7 maj 2010

750,000 kr till Reumatikerfonden vid Reumatikerföreningen Uppsala-Knivstas

30-årsjubiléum 7 maj 2010

Gästerna togs emot med en grön välkomstdrink på kajen vid Islandsbron i Uppsala.47 glada gäster äntrade M/S Carl Gustaf. Färden styrdes mot Skokloster t o r. En buffé avnjöts på ditvägen. Stämningen var hög och Mac Olssons orkester underhöll med dragspel och nyckelharpa.

Vid Skokloster gick gästerna iland och sträckte på benen.

På hemvägen överräckte Reumatikerföreningen Uppsala - Knivstas ordförande, Agneta Gustafsson en check med en donation på 750,000 kr till Reumatikerfonden. Gåvan mottogs tacksamt av Reumatikerförbundets ordförande Anne Carlsson med orden

- Det är första gången Reumatikerfonden mottar en så stor gåva från en reumatikerförening. Donationen kommer att göra mycket stor nytta i forskningen om de reumatiska sjukdomarna.

Anne Carlsson överräckte ett vackert diplom med ett tack från Reumatikerfonden.

Reumatikerföreningen Uppsala-Knivsta uppvaktades med, tal blomster och gåvor till Reumatikerfonden, av sina systerföreningar i Uppsala län.

Ordföranden i Reumatikerdistriktet Uppsala län Lars-Erik Magnusson uppvaktade med tal och en gåva till Reumatikerfonden.

Reumatikerdistriktet Uppsala läns ombudsman Suzanne Ahlkvist höll ett tal och en gåva till Reumatikerfonden samt önskade lycka till de närmaste 30 åren.

Sist men inte minst höll Reumatikerföreningen Uppsala - Knivstas hedersmedlem Reino Leino ett tal. Han poängterade vikten av forskning om reumatiska sjukdomar. Han fick mellan år 1944-1945 ligga till sängs under ett helt år. Reino led av en inflammatorisk ledsjukdom och hade mycket hög sänka. Stram bäddning gjorde att han fick en felställning på ena foten. Detta hände på Akademiska sjukhuset i Uppsala. All forskning idag, tyder på att rörelse och belastning av skelettet är utomordentligt viktigt.

En medlem, Marie - Cathrine Karlsson utbringade ett fyrfaldigt Leve för Reumatikerföreningen Uppsala-Knivsta.

Efter tal och uppvaktning sjöng alla av hjärtans lust till Mac Olssons sprittande orkester. Den här dagen kommer alla att minnas och glädjas åt länge.

Agneta Gustafsson
Reumatikerföreningen Uppsala-Knivsta